سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در روایات اسلامی مقام و منزلت والایی برای منتظران موعود آمده است که گاه انسان را به تعجب وا می دارد . چگونه ممکن است عملی در ظاهر ساده از چنین فضیلتی برخوردار باشد . توجه به فلسفه انتظار و وظایفی که برای منتظران واقعی آن حضرت بر شمرده شده ، پاسخ این سوال را روشن
 می سازد :

1-  از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) روایت شده است که فرمودند :  برترین عبادتها انتظار فرج است .

2-  همچنین رسول اکرم فرمودند :  برترین جهاد امت من انتظار فرج است .

3- شیخ صدوق  از امیرالمؤمنین (علیه السلام ) نقل می کند که آن حضرت فرمودند :

 منتظر فرج باشید و از رحمت خداوند نا امید نشوید ؛ بدرستی که خوشایند ترین اعمال نزد خداوند صاحب عزت و جلال ، انتظار فرج است .

4- درکتاب خصال از امام صادق (علیه السلام ) روایت شده که آن حضرت به نقل از
پدران بزرگوارشان فرمود :  منتظر امر ما ، بسان آن است که در راه خدا به خون خود غلتیده باشد .

5- در کمال الدین به نقل از امام صادق ( علیه السلام ) روایت دیگری در فضیلت انتظار به این شرح وارد شده است : خوشا به حال شیعیان قائم ما که در زمان غیبتش چشم به راه ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمانبردار او ؛ آنان اولیاء خدا هستند ، همانها که نه ترسی برایشان هست و نه اندوهگین می شوند .

     با روایات یاد شده ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا انتظار ، از این فضیلت برجسته برخوردار است ؟ برای رسیدن به یک پاسخ مناسب ، چند نکته اساسی را باید مورد توجه قرار داد :

1- انتظار حلقه ارتباط شیعه با امام معصوم : همان طور که می دانید " ولایت " و " امامت"  مکمل یک دیگر و رکن اساسی مکتب تشیع است . اعتقاد به وجود حجت خدا و امام معصوم در هر عصر و زمان از مهمترین نقاط تمایز این مکتب از سایر مکتبهاست . از دیدگاه شیعه پذیرش ولایت معصومین و به طور کلی تسلیم در برابر امام و حجت عصر ، سرآمد همه فضیلتها و شرط قبولی همه اعمال عبادی است . البته انتظار به معنای درست آن ، یعنی امید به ظهور و قیام عدالت گستر دوازدهمین امام معصوم از خاندان پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) ،که در حال حاضر حجت خدا ، واسطه فیض الهی ، زنده وشاهد و ناظر اعمال شیعیان خود و فریاد رس آنها در گرفتاریها و نا ملایمات است .

2- معیار ارزش انسانها : آرزوها و آمال انسانها معیار خوبی برای سنجش رشد کمال و تعالی آنهاست ، تا آنجا که برخی می گویند : بگو چه آرزوئی داری تا بگویم کیستی ؟ آرزوهای متعالی و ارزشمند نشان از کمال روح و رشد شخصیت انسانها و بلندای همت آنان دارد . به عکس ، آرزوهای حقیر و
 بی اهمیت حکایت از بی همتی و عدم رشد افراد می کند . امام علی (ع) در همین زمینه می فرمایند :  ارزش مرد به اندازه همت اوست . پس از این مقدمه می توان گفت چون انسان منتظر ، برترین و
 ارزشمند ترین آرزوها را داراست ، به طور طبیعی از بهترین و والاترین ارزشها نیز برخوردار است . آرزوی نهائی انسان منتظر ، حاکمیت دین خدا و مکتب اهل بیت در سراسر دنیا ، استقرار حکومت صالحان و مستضعفان در تمام جهان ، کوتاه شدن دست ظالمان و مستکبران ، برقراری نظام قسط و عدل بر پهنه زمین و گسترش امنیت و رفاه در این کره خاکی است .

3-  عامل پویایی فرد و جامعه : انتظار نقش مهمی در سازندگی و پویایی فرد و جامعه در زمان غیبت دارد و اگر انسان منتظر به وظایفی که برای او در نظرگرفته شده عمل کند ، به الگوی مطلوب انسان مومن دست یافته و به جایگاه و مرتبه والائی خواهد رسید . به عبارت دیگر انسان منتظر با رعایت همه شرایط انتظار ، به همان شأن و منزلتی که مورد نظر دین اسلام است و به بالاترین نقطه کمال نائل خواهد شد. ( برگرفته از ماهنامه موعود ، شماره 28)

چرا «احب الاعمال الی الله انتظار الفرج» ؟

     دلیل برتری انتظار فرج نسبت به دیگر اعمال، عدالت خواهى و حقیقت‏جویى است که در فطرت
 انسان ها نهاده شده است، زیرا آن حضرت با ظهور خویش، حق را احیا و عدالت را در جامعه حاکم خواهد ساخت. دعا براى تعجیل در ظهور ایشان، رسیدن به آرزوهایی است که بشر تشنه رسیدن به آن بوده است.

 


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88 اسفند 25 توسط کیوان

« روزی عالمیان همه،دست برادری و مساوات به هم خواهند داد و آن روز است که بدبختی و تیره روزی بر عرصه ی جهان یافته نخواهد شد. »(1)ویکتور هوگو

1.عدالت اجتماعی
 
امام صادق(ع):« مهدی،عدالت را،همچنان که سرما و گرما وارد خانه می شود،وارد خانه های مردمان می کند و دادگری او همه جا را فرا می گیرد. »(2)
گسترش عدالت در سراسر جهان و ریشه کنی بیداد از همه ی آبادیهای زمین،از نخستین برنامه های انقلاب امام مهدی(عج) می باشدو از هدفهای اصلی آن امام بزرگ و نجاتبخش است.این موضوع در بشارتها واحادیثی که دریاره ی آن حضرت رسیده است خیلی روشن یاد شده است.در سخنان پیامبر بزرگوار اسلام و امامان معصوم که درباره ی قیام امام دوازدهم آمده،دعوت به توحید و مبارزه باشرک و کفر به اندازه ی ایجاد عدالت و اجرای آن،مورد تاکید قرار نگرفته است.علت این موضوع شاید این باشد که با آموزش های پیامبران گذشته و بویژه پیامبر ما و دین اسلام،همچنین رشد علم و آگاهی بشر،انسانها به خدای یکتا ایمان می آورند و اندیشه ی خدانشناسی شکست می خورد و هرنوع جامعه های انسانی دارای عقیده ی مذهبی و خدایی می گردند؛لیکن با این وصف در آتش ظلم،حقکشی و کینه توزی و روابط غیرانسانی می سوزند و با زندگی بی عدالت که در حقیقت شکنجه و مرگ تدریجی است،دست به گریبانند.از این رو،نیاز عمده ی جامعه ی بشری برقراری عدالت و دادگری است و حاکمیت روابط انسانی بر جامعه.انسانها تشنه ی عدالتند و خواهان آیین و دینی که این تشنگی را فروبنشاند و آتش بیدادگری را خاموش کند و عدالت واقعی را بوجود آورد که همه ی مردم؛بزرگ و کوچک و ضعیف و قوی آن را آشکار ببینند.بنابراین،مشکل اصلی و نخستین آن نجات دهنده ی بزرگ انسان،مشکل خداباوری یا انکار خدانیست؛بلکه مشکل اصلی ظلم و ستم جهانسوز و همه جایی است که بشریت را در کام خود فرو برده و در آتش خود سوزانده است و دین و عقیده و آزادی و خواب و خوراک و آسایش و همه چیز انسان را نابود ساخته است.به این جهت امام مهدی(عج) که آخرین نجات دهنده ی انسانهاست پس از ظهور مبارک خویش،اصول عدالت و دادگری را در میان همه ی انسانها برقرار می سازد و همه ی مردم را از بدی و آزاررسانی و زشتی و محرومیت رهایی می بخشد.

 2.در سایه ی شمشیر
امام باقر(ع):« ...قائم آل محمد(ص) شباهتهایی با پنج تن از پیامبران دارد...اما شباهت او به جدّ خود(پیامبر اکرم) قیام با شمشیر است و کشتن دشمنان خدا و پیامبر،و جباران و سرکشان،...»(3)
از کارهای حتمی امام موعود(عج) جنگ با تمام انسانهای ظالم و خون آشام است.با مطالعه ی تاریخ بشری،این واقعیت آشکار می شود که موانع رشد و پیشرفت انسان جز با قدرت و خونریزی از سر راه برداشته نمی شود.و تعالیم اخلاقی و اصول تربیتی هر چند تاثیرهای فراوانی داشته است،لیکن این تاثیرها در برخی افراد نجیب انسانی بوده است و در طبقه ی زورگو،دنیادوست و ظالم که منافع قدرت اقتصادی،سیاسی و نظامی جامعه ها را در دست می گرفتند،هیچ تاثیری نداشته است و آنها را به راه نیاورده است.برای تربیت و هدایت آنها باید از روش دیگری استفاده کرد،تا سدّ راه انسانها نشوند و راه رشد را بر مردم نبندند.تا تمام مردم بتوانند بدون هیچ مانعی به زندگی خویش ادامه دهند.به همین دلیل،مساله جنگ و کاربرد نیرو به عنوان یک ضرورت،برای رسیدن به هدفهای انسانی مطرح می گردد.و جز از این راه نمی توان ظالمان،ستمگران و دنیاطلبان را سرجای خود نشاند و امنیت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در جامعه برقرار کرد،و جامعه را برای تلاش و کوشش آزادانه ی افراد آماده ساخت.تاریخ پیامبران نیز،پر است از جنگ و مبارزه با ستمگران و طاغوتیان،و همیشه رهبران انسان و دوستداران بینوایان و بیچارگان با آنان که راه باطل می رفته و به انسانها ظلم می کردند،مبارزه کرده اند.پیامبر اکرم که کانون رحمت و در بالاترین مقام اخلاق انسانی است نیز برای مبارزه با کفار و ستمگران 83 جنگ انجام داد.امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز در راه حق و نجات جامعه از بیدادگری،جنگ کردند.امام مهدی(عج) نیز که ادامه دهنده ی راه انبیاء و پیامبر اکرم و امامان است برای برپایی عدالت و هدفهای بزرگ انسانی،راهی جز مبارزه و جنگ و سرکوب ستمگران و سرمایه داران ندارد.شمشیر آن امام بر سر مجرمان فرود می آید و در آن دوران آنان راه فراری ندارند و در زیر سایه ی شمشیر امام مهدی(عج) است که انسانهای دردکشیده و رنج دیده به آسایش و زندگی دست می یابند.شمشیر امام موعود برای ستمگران مرگبار است و برای بیچارگان و مظلومان پناهگاه و پشتیبان.

 پی نوشت:
1_ بینوایان1/88،ویکتور هوگو،ترجمه ی حسینعلی مستعان.
2_ بحارالانوار52/362.
3_ کمال الدّین1/327.

دعا برای تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) یادتون نره...

 

منبع:             montazerezohoor.parsiblog.com






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88 اسفند 25 توسط کیوان
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin