سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشخص کردن اهداف کمی و کیفی آماده‌سازی زمینه‌های ظهور
برای تدوین راه‌برد آماده‌سازی زمینه‌های ظهور، باید اهداف بر اساس درک درست از جهان‌بینی و ایدئولوژی و معیار‌ها و ارزش‌های اعتقادی مشخص شود. هدف‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باید دارای ویژگی‌های ذیل باشند:
الف) بتوان به صورت کمی آنها را سنجید؛
ب) واقعی باشند؛
ج) بتوان آنها را درک کرد؛
د) بتوان به آسانی به آنها دست یافت.
این اهداف باید در چارچوب ارزش‌ها سنجیدنی باشد و به صورت کمی، چالش‌گر، واقعی و سازگار با دیگر هدف‌ها و الویت‌بندی شده باشند.
اهداف آماده‌سازی زمینه‌های ظهور در نظام اسلامی عبارتند از:
1. خودسازی فردی و اجتماعی و حرکت به سمت انسان کامل (امام زمان(عج)) و کسب رضایت الهی؛
2. جهت‌گیری تمام فعالیت‌ها به سمت آماده‌سازی زمینه‌های ظهور؛
3. گسترش نظارت عمومی و فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر برای هدایت انسان‌ها در تمامی ابعاد؛
4. مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی برای استقرار نظامی مبتنی بر قسط و عدل؛
5. ایجاد نهضت‌های آزادی‌خواه و ظلم‌ستیز و عدالت‌خواهانه برای دفاع از نوامیس مسلمانان؛
6. گسترش فرهنگ مهدویت و خنثا نمودن برداشت‌های انحرافی از انتظار؛
7. آماده کردن خود و جامعه در ابعاد مختلف برای ظهور منجی عالم(عج).
تدوین راه‌برد آماده‌سازی زمینه‌های ظهور
اعتقاد به ظهور منجی عالم و نیاز به آمادگی برای انقلابی جهانی، چنان ضروری است که بزرگان ما انتظار را راه‌بردی مهم در این برهه از زمان می‌دانند. انتظار دوره آماده‌سازی فردی و اجتماعی به شمار می‌آید که زمینه‌ساز انقلاب جهانی منجی عالم است. هر حرکت و انقلابی که این دوره را پشت سر نگذاشته باشد، ناقص بوده، به نتیجه نخواهد رسید. هر انقلابی که دوره انتظار و آماده‌سازی نداشته باشد و بر اساس جو محیط و جریان حاکم حرکت نماید، در همان گام‌های اول در زیر بار فشار‌ها و ابهام‌ها گرفتار می‌شود. انسان منتظر باید در زندگی فردی و اجتماعی طرح راه‌بردی و نقشه داشته باشد و بر این اساس حرکت کند و خود و محیط اطرافش را آماده سازد. طرح راه‌بردی بر اساس اهداف مشخص شده شکل می‌گیرد و اهداف بر اساس معیار‌ها و ارزش‌های اعتقادی مشخص می‌شود. انسان معتقدی که در محیط اطراف خود ظلم و فساد و بی‌عدالتی می‌بیند، نمی‌تواند به آن بی‌اعتنا باشد. برای مقابله با آن باید آگاهانه برنامه‌ریزی و عمل نماید.

 


برای آماده‌سازی زمینه‌های ظهور، باید راه‌بردهای مختلف شناسایی و بررسی شود و بهترینشان انتخاب گردد. برای این کار باید این راه‌بردها را از نظر محاسن، معایب، هزینه‌ها و منافع بررسی کرد و بر حسب اهمیت به ترتیب اولویت‌بندی نمود. راه‌برد آماده‌سازی مقدمات ظهور موجب می‌‌شود جامعه با طی مراحل تدریجی، از حالت کنونی خود پا را فراتر بگذارد و به اهداف مورد نظر خود دست یابد. هدف از تدوین این راه‌برد، تعیین این مسئله است که آیا فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در فرآیند آماده‌سازی درست انجام می‌‌شود یا خیر؟ چه روشی می‌تواند این کارها را به نحوی اثربخش‌تر انجام دهد؟
افرادی که در بررسی و انتخاب راه‌برد‌ها مشارکت می‌کنند باید اطلاعات جامعی از وضعیت داخلی و خارجی و اهداف مشخص شده در اختیار داشته باشند. آگاهی از این اطلاعات و اشراف به آن، به تصمیم‌گیران کمک می‌کند تا راه‌برد‌های خاصی را که در ذهن و فکر خود دارند، شفاف نمایند.
این راه‌بردها باید به صورتی آگاهانه تدوین و هم‌آهنگ شود و ارزیابی گردد. اگر مدیران و مسئولان، راه‌برد منسجم و مسیر معینی نداشته باشند به هدف نخواهند رسید. مسئولان و برنامه‌ریزان باید به شیوه‌ای آگاهانه، هدف‌ها و راه‌برد‌های خود را در چارچوب ارزش‌ها و باورها مشخص نمایند و به آگاهی دیگران برسانند. عواملی که در تدوین و اجرای راه‌برد آماده‌سازی زمینه‌های ظهور مؤثر هستند عبارتند از1. درک عمیق از نظام ارزشی، فرهنگ و باورهای دینی؛
2. تغییر نگرش در زمینه مسائل فرهنگی، اقتصادی، حقوقی، هنری، پژوهشی، علمی و فن‌آوری؛
3. بررسی واقع‌بینانه اوضاع داخلی و خارجی کشور برای اطلاع از نقاط ضعف و قوت، شناخت فرصت‌ها و تهدید‌ها؛
4. مشخص کردن دقیق مأموریت و اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نظام اسلامی؛
5. تدوین و اجرای سیاست‌گذاری‌های درست در جامعه؛
6. تهیه برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت؛
7. تخصیص بودجه و منابع مورد

 

منبع:

 

www.mahdaviat-conference.com






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88 اسفند 25 توسط کیوان
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin