سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقدمه

 کجایی که بوی آزادی را در گستره خاک منتشر سازی، کجایی که کشتی به گل نشسته آدمی را بر امواج هدایت استوار سازی، کجایی که نبض زمان به شماره افتاده است و نیاز به تو  در ذره ذره این خاک ریشه دوانده است.

   درود بر تو که بهار مردم، خرمی دورانی  سلام بر تو پیشوا، که ابر بارنده، باران پیاپی، آسمان سایه افکن، زمین گسترده، چشمه جوشان و… سلام بر تو که با لشگری از فرشتگان و نگهبانان پیروزگر آسمان ها بر سرزمین لبریز از پیمان شکنی و دروغ و بی دینی فرمانروایی و دادستانی خواهی کرد تا جهان به خوشبختی خود رسد و آدمی بر تخت نیک بختی بنشیند.

   گواه می گیرم خدا را و گواه می گیرم فرشتگان را و گواه می گیرم تو را ای مولایم! به این اعتقاد قلبی که نسبت به تو دارم  عقیده ای که ظاهرش مانند باطن و باطنش همانند آشکار آن است و تو خود بر آن شاهدی و آن عهد من است در پیشگاه تو چون تو خود نظام دین هستی و پیشوای پرهیزکاران و عزت یکتاپرستان و پروردگار جهان مرا به آن امر فرموده است.

خداوندا! این عقیده ما را از هر گونه آسیب های تردید،  شک، و خود نمایی و شهرت طلبی خالص گردان تا این که به وسیله آن فقط تو را بخواهیم و تو را طلب کنیم.

 

هدف پیشینه و ضرورت تحقیق

آدمی همواره از گذشته دور تا کنون در فکر به سامان کردن جوامع بشری بوده و راههای بسیاری را برای رسیدن به آن پیشنهاد کرده است ولی تا امروز جز کابوس وحشتناک نومیدی و یاس چیزی نصیبش نشده است. و این احساس عمیق در بشریت شکل گرفته است که گروه ها و مکتب های گوناگون توانایی رفع ستم از بشریت و تبدیل آن به خوشبختی و رفاه را ندارد ولی در جهان معاصر امید کم فروغی نسبت به مبدا عادلی که ممکن است خوشبختی بشر را تضمین کند و مشکلاتش را حل کند جان گرفته است. و هر چه ناتوانی مکاتب بشری آشکار تر میشود این آرزو ریشه دارتر و روشن تر میشود. از این رو بشریت هم اکنون در حالت انتظار مبهمی نسبت به آینده به سر می برد و ما عقیده داریم تنها امید جهان مهدی موعود است و آمدنش را منتظریم. بنابرین جا دارد ابعاد و کیفیت حکو مت جهانی منجی موعود هر چه بیشتر روشن شود گر چه در این زمینه تا کنون تحقیق های بسیاری صورت گرفته است ولی هنوز جای کاوش در این مورد بسیار است. امیدوارم که این تحقیق نیز تا حدی به این هدف مهم یاری دهد.

 

 

فصل اول:

 

تصویری کلی از حکومت مهدی(عج)

هنگامی که ظهور کند جهان با نور پروردگارش می درخشد، معیار او در میان مردم عدالت و جهان با پیاده شدن عدالت خوشحال می گردد. دیگر کسی به کسی ستم نمی کند. و ستم و ستمگران را نابود می سازد. زمینیان و آسمانیان در زمان حکومت او خشنود می گردند و پرندگان فضا شادمان می شوند. خداوند بواسطه او برای امت گشایشی پدید می آورد تا آنجا که زمین را از قسط و داد پر میکند.

امام باقر(ع) در تفسیر آیه ((الذین ان مکناهم …))  ( خدا دفاع میکند از کسانی که ایمان آورند … آنان که اگر آنها را روی زمین امکانات  بدهیم نماز را بپا دارند و زکات را می پردازند و امر به معروف و نهی ار منکر کنند و آینده کارها از آن خداست ) فرمود: این آیه در مورد خاندان حضرت محمد(ص) و پیشوایان معصوم و نیز حضرت مهدی و یاران اوست که خداوند انها را بر شرق و غرب جهان مسلط می گرداند و بوسیلهء آنها آیین اسلام را پیروز میکند بدعت ها و باطل ها را نابود می سازد…

پیامبر گرامی اسلام می فرماید: خدا بوسیلهء او گرفتاری امت را بر طرف می کند. دروغ و دروغ گویی ها را نابود می سازد، روح درندگی و ستیزه جویی را از بین می برد و خواری بندگی را از گردن آنها بر می دارد. و در زیارت امام عصر(ع) نیز که به دعای ندبه شهرت یافته تصویری روشن از برخی مسائل عصر ظهور ارائه شده است. در این زیارت آمده است: کجاست بقیه الله که از خاندان هدایتگر بیرون نیست، کجاست آماده بریدن دنباله ستمگران کجاست انتظار کشیده ای برای راست کردن کژی ها و نادرستی ها، کجاست امید بسته شده برای از بین بردن ستم و دشمنی؟ کجاست ذخیره شده برای تجدید واجب ها و سنت ها ؟ کجاست اختیار شده برای برگردانیدن آیین و شریعت؟ کجاست آرزو شده برای زنده کردن قرآن و حدود آن؟ کجاست زنده کننده آثار دین و دینداران؛ کجاست درهم شکننده شوکت تجاوزگران؟ کجاست ویران کننده بناهای  شرک و نفاق؟ کجاست نابود کننده اهل گناه و طغیان؟ کجاست درو کننده شاخه های گمراهی و اختلاف؟ کجاست محو کننده آثار کجی و هواپرستی؟ کجاست برنده ریسمان های دروغ و افتراء؟ کجاست نابود کننده سرکشان؟ کجاست ریشه کن کننده کینه ها و دشمنی ها؟ کجاست عزت بخش دوستان و خوار کننده دشمنان…

امام صادق (ع)فرمود: در عهد حکومت او… راهها امن می گردد… هر حقی به صاحبش میرسد، هیچ گروهی نمی ماند مگر این که اسلام را می پذیرد و ایمان می آورد، آیا سخن خدا را نشنیده ای که (خواه نا خواه…) در میان مردم همانند داوود(ع) و محمد(ص) داوری می کند در آن هنگام زمین گنج ها و برکات خود را آشکار سازد و نیازمند برای دریافت صدقه و کمک مالی یافت نمی شود زیرا همه بی نیاز خواهند شد.

میان امام (عج) و پیروان او نامه رسان نخواهد بود، او با آنها سخن می گوید و آنان سخنش را می شنوند و او را می بینند در حالی که او در مکان خود است و آن ها در نقاط دیگر جهان.

 

(توسعه ارتباطات) ارتباطات نیرومند جهانیان با یکدیگر در آن عصر:

امام صادق (ع): همانا در عصر حکومت او پیرو آن حضرت اگر در شرق جهان باشد با برادرش در غرب جهان یکدیگر را می بینند.

 عبدالله بن عجلان  گوید:در حضور امام صادق(ع) سخن از قیام مهدی (عج) به میان آمد از امام پرسیدم چگونه از قیام امام با خبر می گردیم؟ فرمود: یکی از شما صبح از بستر برمی خیزد در کنارش دعوتنامه ای می بیند که در آن این بخش از آیه (?? نور) نوشته شده است: اطاعت خالصانه نشان دهید (شاید منظور استفاده از فاکس باشد که امروزه رواج دارد.)

(پیشرفت های کشاورزی)

امام علی(ع):درعهد دولت مهدوی:یک کشاورز به اندازه ده سیردر زمین می کارد وهفتصد برابر آن محصول برداشت می کند(عقد الدرر،باب?،ص???)

(آگاهی و تسلط کامل بر همه مناطق جغرافیایی جهان)

 امام صادق (ع):در عهد او خداوند گودی  زمین را بالا می برد و هر بلندی را برای او پایین می آورد به گونه ای که سراسر جهان در پیشگاه او همچون کف دستش خواهد شد. (امروز این کار با ماهواره ها و… امکان پذیر شده است.)

او با خرافات و انحرافات گوناگون مبارزه پیگیر خواهد داشت و اسلام را چنان از انحرافات پاک خواهد کرد که گویی دین جدیدی است امام صادق (ع) فرمود: هنگامی که قائم(عج) ظهور کند قانون نو و روش نو و کتاب نو و داوری نو با خود خواهد آورد.

علی(ع):خداوند در آخر الزمان و روزگاری سخت در میان نادانی مردم مردی را بر می انگیزد او را با فرشتگان خود یاری می دهد و یاران او را حفظ

می کند و با نشانه های خودش یاری میکند.

او زمین را پر از عدل و داد و نور و برهان می کند تمام مردم جهان او را می پذیرند… در دولت او درندگان آزادانه زندگی می کنند و زمین چنان که باید گیاهان خود را بیرون می دهد و آسمان برکات خود را فرو می فرستد گنج ها و معادن زمین برای او آشکار می شود. خوش به حال ان ها که روزگار او را درک می کنند و سخنان او را می شنوند .

پیامبر خدا(ص):در زمان ظهور او پرندگان جوجه های خود را در آشیانه هایشان و ماهیان در دریا های خودشان با کمال آزادی و دور از هر گونه ترس تولید نسل می کنند و نهرها کشیده می شود و چشمه ها می جوشد و زمین دوبرابر محصول خود را می رویاند.

پیامبر(ص):خوش به حال کسی که عقیده به وجود و آمدن او دارد،او انها را از هلاکت ها نجات می دهد و با اعتقاد به خدا و پیامبر همه ائمه طاهرین خداوند درهای بهشت را برای انها می گشاید مثل انها در زمین همچون مشکی است که همیشه بویش شنیده میشود و هیچگاه دگرگون نمی شود و در آسمان مانند ماه تابان است که هیچگاه نورش خاموش نمی شود.

علی(ع):اگر قائم ما قیام کند آسمان باران خود را فرو می ریزد و زمین گیاهان خود را بیرون می دهد و کینه ها از دل بندگان خدا بر طرف میشود.

امام صادق(ع):دانش ?? حرف است آنچه پیامبران آورده اند دو حرف است و مرم تا کنون بیش از آن دو حرف ندانسته اند و هنگامی که قائم قیام کند ?? حرف دیگر را می آورد و در میان مردم پخش می کند.

    

 

   فصل دوم:

 

ضرورت زمینه سازی

آنچه گفته آمد تنها برخی از ویژگی های مهدی موعود بود، بی گمان باید برای پدیدار شدن چنین حکومتی باید کوشید عرق پسشانی ریخت و خون داد و با بر نامه ریزی و زمینه سازی آمادگی کامل را بدست آورد چرا که براحتی می توان فهمید که بودن رهبری معصوم و آماده با برنا مه کامل برای اصلاحات در جامعه جهانی کافی نیست بلکه باید عناصر با ارزش انسانی نیز وجود داشته باشد که بتوان بار سنگین چنین اصلاحات گسترده ای را بر دوش بکشد و تربیت شدن چنین نسلی یکی از زمینه های اصلی ظهور را فراهم میکند .

شخصی از امام باقر (ع) پرسید میگویند هنگامی که حضرت مهدی (عج) قیام می کند کار ها بطور طبیعی به سود او سامان می یابد و به اندازه (شاخ خونگیری) خونی ریخته نمیشود (پس نیازی به تلاش دیگران برای زمینه سازی نیست )؟ فرمود: سوگند به خدا چنین نیست اگر چنین چیزی ممکن بود و در مورد پیامبر (ص) صورت میگرفت در حالی که به دندان آن حضرت در جهاد با دشمنی خون افتاد و پیشانیش شکست به آنکه جانم در دست اوست(چنین حکومتی ایجاد نمی شود) مگر ما و شما عرق بریزیم و خون ها ریخته شود.

یاران پیشوای منتظران و ویژگی های آن در روایات ما آمده است در واقع همانگونه که مردو در انتظار او هستند او نیز در انتظار یاران آماده و همدل می باشد.

زیرا چنین تحولی به مردان بسیار بزرگ و مصمم و شکست ناپذیر و بلند نظر کاملا اماده و دارای بینش عمیق نیاز دارد و بدون وجود چنین افرادی بوجود نخواهد آمد.

زیرا برنامه قیام مهدوی مانند برنامهء همه پیامبران خدا از راه بهره گیری ابزارهای طبیعی انجام می گیرد و هیچ گاه معجزه پایه آنها را تشکیل نمیدهد بلکه معجزه ای اگر باشد یک استثناء است از این رو همه پیامبران از سلاح روز و ابزارهای لازم روز بهره می گرفتند و فراهم ساختن هر گونه امکان عادی و معنوی برای پیشبرد هدف های خود استفاده می کردند و در انتظار معجزه نمی ماندند.

 

 چه زمینه هایی باید فراهم شود؟

 اگر جامعه بشری خود را به جایی برساند که از وضع موجود شکایت عمومی و اجتماعی و به آمدن منجی دادگستر رغبت نشان دهد و با آمادگی و آماده باش بودن و مسوولیت پذیری خود و دید بانی وضعیت حاضر و آماده کردن شرایط ظهور عطش خود را نشان دهد و دست به دعا بر دارد و از آفریننده هستی درخواست کند که آن خورشید از پس ابر ها بیرون آید در واقع زمینه های ظهور را فراهم کرده است . بنابرین باید زمینه فکری، روانی،فرهنگی، و اجتماعی ظهور را فراهم آوریم.

همانطور که گفتیم بر خی از زمینه های ظهور به طور طبیعی و با گذز زمان و پیشرفت عمومی بشر فراهم خواهد شد  مانند گسترش ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی ولی برخی از آنها را باید منتظران ظهور امام (عج) فراهم اورند که برخی از آنها را یاد آور می شویم.

 

?_پرورش نسل دین داری:    

زمان غیبت زمان آرام و بی دزدسر نیست از این رو نگه داشتن دین در چنین زمانی کار ساده ای نمی باشد. پیشوای هفتم در این زمینه فرمود:هنگامی که پنجمین فرزند از فرزندانم پنهان گردد شما را به خدا مراقب دین خود باشید تا کسی شما را از آن جدا نکند.

نسلی که با دین پرورش یافته باشد و آموزه های آن را با گوش جان نیوشیده باشد می توان در یاری امام(عج) بکوشد و در مسیر آن بزرگوار گام بردارد و امروز می توان با استفاده از ابزارهای همچون مطبوعات و رسانه عمومی تا حدی به چنین حدفی دست یافت . باید کوشید جامعه را در راستای اهداف امام (عج) و حکومت جهانی او تغییر داد، چرا که ((ان الله لا یغیر ما یقوم)) (( ذلک بان الله لم یکن صغیرا نعمة))

 

?_دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان امام(عج):

این امر نیز می تواند علاوه بر تداوم ارتباط معنوی و عاطفی با امام در ساختن جامعه امیدوار و پویا یاری رساند جامعه ای که در آن افراد کیش کیش یکدیگر را دوست می دارند.

پیامبر گرامی اسلام در این زمینه فرمود:خوشا به حال کسی که حضرت قائم(عج) خاندان مرا دریابد در حالی که پیش از ظهور وی (در زمان غیبت) پسشوایی اورا پذیرفته باشد و با دوستان ائ دوستی و با دشمنانش دشمنی کرده باشد چنین فردی از دوستان من و از گرامی ترین امت من نزد من در روز قیامت خواهد بود. و پیشوای هفتم فرمود: خوشا به حال پیروان ما که در زمان غیبت قائم ما به ریسمان ولایت ما چنگ میزنند و بر دوستی با ما و بی زاری از دشمنان ما ثابت قدمند،آن ها از ما و ما از آنهاییم.

 

 

?_ترویج اخلاق پسندیده در جامعه:

امام صادق(ع) فرمود:هر کسی دوست میدارد از یاران قائم(عج) باشد باید پرهیزکار و منتظر ظهور آن حضرت باشد و اخلاق خود را نیکو گرداند. پاداش چنین فردی همانند پاداش کسی است که در زمان قائم باشد و او را یاری کند. حتی اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود و هر یک از شما در زمان غیبت قائم عمل خود را نیکو گرداند خداوند پاداش او را چندین برابر میدهد.

اصولا رفتار پسندیده و داشتن اخلاق خوب و رواج آن در جامعه سبب جذب دیگران به صفوف منتظران میشود و زمینه را برای ظهور فراهم می کند.

و امام عصر در نامه ای به شیخ مفید نوشته اند : هر یک از شما باید کاری کند که وی را به دوستی ما نزدیک کند و از آنچه خوشایند ما نیست و خشم ما را بر می انگیزد دوری گزیند،زیرا امر ما ناگهان فرا می رسد.

 

?_پاسخ به شبهه های شبه افکنان:

یکی از راههای زمینه سازی یاد گرفتن معارف اهل بیت بویژه امام غایب و یاد دادن آن به دیگران و پاسخ گویی به شبهه افکنان می باشد و این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که در صورت ترک آن افکار عمومی جامعه بشری در جهت مخالف اهداف امام قائم (عج) حرکت داده خواهد شد و واقعیت ها دگرگون جلوه خواهد کرد.

امام دهم در این زمینه فرمود:اگر پس از غیبت قائم ما دانشورانی نباشند که مردم را به سوی او فرا خوانند و راهنمایی کنند و با دلایل و براهین الهی از دین و روشاو دفاع کنند و بندگان ناتوان خدا را از دام های شیطان و گذدنکشان شیطانی و از تله هایی که دشمنان پسشوایان دینی در راه آنها قرار می دهند نجات دهند بی گمان همه از دین خدا بر میگردند ولی دانشوران همان کسانی هستند که زمام دل های ناتوان پیروان ما را بدست می گیرند چنان که کشتبان سکان کشتی را و آنها برترین مردم نز خدای عزوجل هستند.

و امام محمد تقی(ع)فرمود:دانشمندی که از بازماندگان خاندان محمد (ص) همانها که از پیشوای خود دور افتاده اند و با نبودن پیشوا در میان خود سر گردانند و به دست شیطان ها و دشمنان گرفتار شده اند سرپرستی کند و نجاتشان بخشد و با دلیل پاسخ آنها را بدهد و شکستشان دهد چنین دانشمند بر عابدان برتری دارد همانند برتری ماه شب چهارده بر کوچکترین ستاره آسمان.

 

?_ویژگیهای افراد زمینه ساز:

 

 

بی گمان هر کس نمی تواند زمینه چنین دگرگونی بزرگی را فراهم آورد بلکه کسی می تواند که ویژگیهایی داشته باشد تا بتواند چنین زمینه ای را فراهم آورند.

افراد زمینه ساز ظهور دست کم باید دارای ویژگی های زیر باشند:

?_ایمان و تقوا :امام صادق (ع) فرمود:هر کسی که خواسته باشد از یاران قائم (عج)شود باید منتظر باشد و با پرهیزگاری و خوی های پسندیده رفتار کند و زندگی چنین منتظری اگر پیش از ظهور قائم پایان یابدپاداش او هماند کسی است که در دوران دولت آن عزیز زندگی(و برای خشنودی وی بکوشد)

و در برخی از توفیقات آن حضرت نیز به این موضوع اشاره شده است:چیزی ما را از شیعیان دور نکرده مگر کارهای ناخوشاید و ناپسندی که از آنها به ما می رسد.

در قرآن کریم در سوره اعراف آمده است:اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و تقوا پیشه میکردند برکات آسمانها و زمین را بر آنان میگشودیم: یعنی اگر افراد جامعه به خدا ایمان آورند و تقوای او را پیشه کنند همه درهای رحمت و بر کت را از جمله (ظهور امام غایب) می گشودیم.

در نامه ای که امام قائم(عج) به شیخ مفید نوشته آمدا است:((پس تقوای الهی پیشه کنید و ما را یاری دهید تا از فتنه ای که بر شما روی می آورد نجات بخشیم…و خداوند نور خود را تمام خواهد کرد گرچه مشرکان را خوش نیاید.

 

?_پسشوای هشتم فرمود:همانا فرج پس از ناامیدی می آید و کسانی که پیش از شما بودند شکیباتر از شما بودند.یعنی تا جهان چشم امید به قدرتهای غیر خدایی داشته باشد بطور شایسته و بایسته به انتظار پیشوای دادگستر نایستاده است و فرجی صورت نخواهد گرفت.

 

?_نباید در محیط حل شوند:نباید نومیدانه دست از تلاش و کوشش برای زمینه سازی بردارندو به تدریج به سوی همرنگی با محیط کشیده شوند بلکه باید امید وارانه در حفظ پاکی و صلاح خویش و اصلاح دگران بکوشند.

پیشوای چهارم در این زمینه فرمود:ای ابوخالد،همانا مردمانی که به هنگام غیبت او (امام غائب) به امامتش عقیده دارند و ظهورش را انتظار میکشند از مردم همه زمانها برترند. زیرا خدای تبارک و تعالی چنان خرد و درک و شناختی به آنان داده که غیبت پسشوا برای آنان همانند مشاهده او می باشد.

خداوند در آن زمان آنان را همانند کسانی قرار داده که در پیشگاه پیامبر خدا (ص) به نبرد با دشمنان پرداخته اند.آنها پیروان راستین ما و دارای خلوص واقعی هستند و در نهان و آنشکار مردم را به دین خداوند عزوجل فرا میخوانند.

آری کسانی می تواند زمینه ظهور امام غایب را فراهم آورند که در زمان غیبت نیز به حضور او در جامعه اعتقاد دارند. و او را را در همه جا و همه حال ناظر بر رفتار خویش بدانند. و دارای ظرفیتی پذیرا برای دریافت هدایت همه جانبه پروردگار خود باشند تا رستگار شوند.

?_تشکیل حکومت های تمهیدی:طبرانی و ابن ماجه :از پیامبر (ص) روایت آوردند که فرمود مردمی از مشرق خروج می کنندو زمینه مهدی(عج) را آماده سازندبنظر می زسد منظور از خروج تشکیل حکومت هایی باشد که شباهت هر چند اندک به حکومت حضرت مهدی دارند.

 

 

?_همدلی_خود یاری های اجتماعی:افراد زمینه ساز باید علاوه بر خود سازی مراقب حال دیگران نیز باشند و در اصلاح دیگران بکوشندزیرا انقلاب بزرگی که زمینه سازی آن را بر عهده دارندیک برنامه فردی نیست بلکه باید همه عناصر انقلاب در ان شرکت کنند چرا که در یک کار دسته جمعی هیچ فردی نمی تواند از حال دیگران غافل و بدون هماهنگی آنها عمل کند باید هر نقطه ضعفی را در هر کجا که هست اصلاح کند از این رو در روایات ما به هماهنگی این افراد تاکید شدخ است.

امام صادق (ع): به دیدار یکدیگر بروید زیرا این کار دل های شما را زنده می کند و وسیله یاد گرفتن از احادیث ماست و احادیث ما شما را نسبت به یکدیگر مهربان می سازد، پس اگر به آنها عمل کنید هدایت یابید و نجات پیدا کنید و اگر آنها را رها کنید گمراه و نابود می شوید.

و در توقیعی از امام (عج) می خوانیم اگر خداوند به پیروان ما توفیق همدلی در وفای به عهد می داد مبارکی دیدار ما برای ایشان به تاخیر نمی افتاد و در سعادت دیدار ما با معرفی شایسته و درست شتاب می شد.

 

?_اعتقاد کامل قلبی به آرمان های دولت مهدوی:

عبدالحمید واسطی پس از بیان حالت انتظار خود به محضر امام باقر(ع) به امام گفت اگر پیش از قیام قائم عمرم به سر آید په خواهد شد؟ امام پاسخ داد هر یک از شما از روی اعتقاد حقیقی بگوید اگر قائم آل محمد را درک کنم، او را یاری می کنم همانند کسی که در رکاب آن حضرت به جهاد آمده باشد.

این نیز امر بسیار روشن است که کسانی که غقیده کامل قلبی ندارند نمی توانند در راه پسشوا فداکاری کنند. و در قرآن کریم نیز می خوانیم :ایا گمان کردید داخل بهشت می شوید بی آنکه حوادثی چون حوادث گذشتگان به شما برسد؟ همانهایی که گرفتاری ها و ناراحتی ها به آنان رسید و آنچنان ناراحت شدند که پیامبر خدا و افرادی که به او ایکان آوذده بودند گفتند پس یاری خداوند کی خواهد آمد آگاه باشید برای خدا نزدیک است.

این ایه بیانگر لزوم عطش و نیاز واقعی و احساس حقیقی نسبت به رسیدن نجات دهنده است.

امام صادق(ع) فرمود یاران امام مهدی (عج):مردانی هستند که دل هایشان همانند قطعه ای اهن است هرکز دچار شک و تردید نمی شوند در حق خدا از سنگ سخت تر هستند.اگر به کوهها حمله برند از جای بر می کنند. با پرچم های خویش به هر شهری روی آورندتحت سلطه خود درآورند… و پروانه وار دور شمع وجود امام می گردند و خود را سپر جان او قرار می دهند. شبها را به شب زنده داری سپری می کنند و در سراسر شب نغمه های نماز و ذکر و عبادتشان چون صدای زنبور به گوش می رسد انها زاهدان شب و شیران روزند و در برابر امام عزیز خود کاملا تسلیم و گوش به فرمان هستند.

 

  

 فصل ?

 

لزوم آمادگی برای عصر ظهور

منتظران مصلح جهانی باید در حال آماده باش کامل برای ایجاد اصلاحات در سراسر جهان باشند. در بسیاری از دعاهای رسیده از پیشوایان معصوم(ع) دعا برای تعجیل در فرج امام (عج)آمده که خود بیانگر آماده سازی جامعه برای ظهور نجات دهنده است، زیرا دعا افزون بر اینکه یاری خواستن از خدای تواناست سبب آمادگی فکری و قلبی می شود و نوعی توجه به وظایف و عهد و پیمان را به دنبال دارد. در دعای عهد می خوانیم: خدایا:ولیخودت را آشکار گردان …. تا این که باطلی را نیابد مگر انکه آن را نابود سازد و حق را ثابت گرداند.

و در دعای معروف معرفت:نیز پس از بیان شکوائیه بخاطر نبودن نبی و ولی ،مشکلان دوران غیبت،فزونی دشمن و کمی دوستان،چنین آمده است:خدایا فرج آن را با گشایشی شتابان برسان. خدایا از تو درخواست می کنم که به ولی خودت اجازه دهی تا عدالت را در میان بندگانت آشکار سازد.

گروهی از شاگردان و پیروان پیشوای ششم (ع) در حضور آن حضرت سخن از ظهور و خروج حضرت قائم (عج) می گفتند آن حضرت با شنیدن سخنان آنان فرمود:کجایید شما؟ هرگز!هرگز!سوگند به خدای او که در انتظارش هستید نمی آید مگر غربال شوید….زیرو رو و بررسی شوید…. خوب و بد از هم جدا شمید…. و از دیگران نومید شوید.

آری:جهان پیش از ظهور باید دست کم به چهار نوع آمادگی برسد تا موفقیت دولت مهدوی تضمین گردد.

 

?_داشتن طرحی جامع و عادلانه:

باید طرحی آماده باشدکه جامع و عادلانه و قابل اجرا در هر زمان و مکانی باشد و برای همه بشریت خوشی و خوشبختی ببار آورد.وگرنه عدالت جامع و کاملی که یکی از شاخصا های اصلی حکومت مهدوی است به وجود نخاهد آمد. و این طرح که از سوی خداوند تنظیم شده و ابعاد و ویژگیهای آن نیز در روایات اسلامی بیان شده است هم اینک در اختیار امام قائم(عج) قرار دارد.

 

?_داشتن افراد پایدار و هم اندیش با پیشوا:

زیرا پیشوای دادگستر به چنین افرادی نیاز دارد تا بتواند با یاری آنها به شکل طبیعی و عادی به گسترش عدالت بپردازد و ما برخی از ویژگیهای این افراد را در این مقاله و در بخش زمینه سازان بیان کردیم. و در دعای عهد نیز از زبان یاران او چنین افرادی آمده است.

خدایا:من در صبح همین روزم و همه روزهای زندگیم با او (امام قائم عج) تجدید می کنم پیمان خود و عقد بیعت او را که بر گردن من است که هرگز از این پیمان و بیعت بر نگردم و تا همیشه بر آن ثابت قدم باشم.خدایا مرا از یاران آن بزرگوار قرار ده و از آنان که از او دفاع می کنند و از پی انجام هدفهای او می شتابند و دستوراتش را انجام می دهندو از او همایت می کنند.

 ?_داشتن تکنولوژی و ارتباطات پیشرفته:

زیرا تشکیل دولت جهانی بدون داشتن امکانات پیشرفته ارتباطات و… کاری نا ممکن است.

 ?_آمادگی روانی و فرهنگی و اجتماعی:

همانطور که در روایتی از امام هشتم آمده است مردم جهان باید از نظر اجتماعی و از نظام های مادی خسته شوند و از اصلاح کارها به دست دیگران نا امید شوند و از نظر فکری نیز به حدی برسند که از زورگویی و بیداد در مورد یکدیگر دست بردارند.

و در زیارت امام(عج)نیز آمده است:

پس اگر روزگاران به درازا کشد و عمر ها بلند شود جز این نیست که یقینم در باره تو افزون شود و عشق و دوستی ام برای تو زیاد و اعتمادم به تو افزایش یابد،و برای ظهور تو منتظر و آماده و پیوسته مسوولیت پذیر خواهم بود و در این آماده بودنم از انتظار و آمادگی و توانمندی های لازم بر خوردارم و برای جهاد در رکاب و پسشگاه تو چشم به راهم و دید بانی و رصدهای به هنگام و مناسب انجام می دهد(لحظه شماری میکنم) تا این که بخشش کنم جان و مال و فرزند و اهل و خاندانم را و همه دارایی را که خداوند به من عطا کرده در پیشگاه تو و همه را در راه انجام دستور تو صرف  کنم.

     نویسنده رحمت الله خالقی 

 

                                                      پایان

فهرست ها عبارتند از:

?/اصول کافی ج? ص???

?/ زیارتنامه ی حضرت صاحب الامر مفاتیح ص???

?/ کمال الربیع ج? ص??

? .روزگار رهایی ص???

? .بحار ج?? ص??

?/سوره ی حج ??

?/غیبت شیخ طوسی ص

?/بحار ج?? ص ???

?/بحار ج??ص???

??/بحار ج?? ص ???

??/منتخب الاثارص???

??/اثبات الهدایهص??

??/بحار ج?? ص????

??/ بحار ج??ص???

??/اصول کافی کتاب الحجه باب الغیبة ح?

??/کمال الدین باب ?? ح?

??/بحار?? ص???ص

??/احتجاج طبرسی ج? ص???

??/بحار ج? ص ?

??/اصول کافی ج?ص ???

??/ بحار ج?? ص ???

??/بحار ج?? ص ???

??/روضه کافی  ص??ح ??

??/بحار ج? ص??

??/اصول کافی ج? ص???

??/مفاتیح ص???






نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 89 فروردین 11 توسط کیوان
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin