سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یا صاحب الزمان

مایوس نشدن از ظهور، آزمون الهی، مصلحت الهی، تامین امنیت جانی حضرت ولی عصر از جمله دلایل معین نبودن وقت ظهور است.

امام زمان آخرین ذخیره الهی و تنها امید محرومان برای تحقق آرمانها و آرزوهای مستضعفان است اما این سوال که او کی خواهد آمد؟ وچه وقت به امر خداوند از پس پرده غیبت خارج خواهد شد، همواره ذهن فعال منتظران آن حضرت را به خود مشغول ساخته است. به راستی گاهی چرا وقت ظهور در منابع اسلامی معین نشده است؟ در جواب این سؤال فرض های متعددی مطرح است که به اختصار به بیان تعدادی از آنها می پردازیم:


1 - کسی که منتظر شخص دوستداشتنی است و وقت آمدن او را نمیداند همیشه در حال انتظار است، همیشه آماده است، همیشه درصدد پیاده کردن دستورات او در خود و اجتماع است. ولی در صورتی که زمان رسیدن او را بداند خصوصاً آنکه بداند که بسیار دور است، مأیوس شده و هرگز خود را به این زودی آماده نمیکند.


2 - معین نبودن وقت ظهور، یک نوع امتحانی است برای مردم تا معلوم گردد آیا مردم با این همه سختیهای مختلف، روحیه خود را از دست میدهند یا خیر.


3 - گاه مصلحت در تقدیم و تأخیر زمان غیبت است که این معنا با معین بودن زمان ظهور سازگاری ندارد. و لذا در قصه حضرت موسی (ع) به جهت ادامه ملاقات او با خداوند از سی روز تا چهل روز، عدهای به انحراف کشیده شدند.


4 - در صورت معین بودن ظهور، دشمنان حضرت (ع) در صدد تدارک برآمده وبا حضرت در همان زمان به مقابله برخواهند خواست. لذا در روایات اسلامی از عنصر "ناگهانی بودن ظهور" به عنوان عنصر اساسی در پیروزی حضرت یاد شده است.

امام صادق (ع) به ابن النعمان فرمود: ای پسر نعمان! به راستی عالم نمیتواند به هر چه اطلاع دارد تو را آگاه سازد... پس عجله نکنید، به خدا سوگند! سه بار این امر -امر فرج- نزدیک شد ولی به جهت آنکه شما آن را فاش کردید خداوند آن را به تأخیر انداخت. به خدا سوگند! نزد شما سرّی نیست مگر آنکه دشمنان شما به آن از شما آگاهترند.


5 - در صورت عدم تعیین وقت ظهور، حالت انقطاع و توجه و تضرّع خاصّی بر انسانها حاکم خواهد شد، که چه بسا این امر سبب تعجیل در فرج امام زمان (ع) گردد. ولی اگر وقت ظهور به طور قطع مشخّص باشد دیگر از این اثر معنوی خبری نیست.


6 - از آنجا که وقت ظهور همانند علایم ظهور، متعلّق "بدا" واقع میشود، لذا نباید به طور دقیق وقت ظهور مشخص باشد تا مردم به کارهایی تشویق شوند که مؤثّر در ظهور امام زمان (ع) است.


7 - از آنجا که ممکن است ظهور حضرت به طول انجامد، لذا وقت آن معین نشده است تا مردم مأیوس نباشند وبا احتمال ظهور حضرت در هر لحظه حالت انتظار مثبت را از دست ندهند


منبع:   http://www.aftab.ir






نوشته شده در تاریخ جمعه 89 فروردین 27 توسط کیوان
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin